Howard Williams operaházi és koncerttermi tevékenysége irigylésre méltó hírnevet tudhat magáénak. Nagy-Britannia szinte összes jelentős zenekarát vezényelte többek között: London Philharmonic, Royal Philharmonic, BBC Symphony, Royal Liverpool Philharmonic, Royal Scottish National, Bournemouth Symphony, English Chamber Orchestra, London Sinfonietta zenekarokat. Vezényelt a BBC Proms, az Edinburgh, Leeds, Bath és Brighton fesztiválokon. Gyakori vendége Hollandia, Belgium és Franciaország vezető szimfonikus zenekarainak illetve dolgozik Ausztriában, Svédországban, Hong Kongban és Rio de Janeiroban.
Több mint 500 műből álló koncerttermi repertoárjából kiemelkednek például Haydn szimfóniái, Stravinsky, Bartók és Messiaen művei illetve oratórikus művek. Williams hatásos opera-repertoárja az English National Opera-nál eltöltött hat év alatt alapozódott meg, és azóta folyamatosan szélesedett mára vagy hatvan művet magában foglalva Monteverditől Birtwistle-ig. Repertoárja középpontjában Rossini, Verdi és Puccini művei szerepelnek, de szintén otthonosan mozog barokk zenekarokkal való munkáiban illetve új darabok bemutatásában.
Számos világpremierje között található Tippet The Knot Garden kiszenekarra szerelt változata és saját befejezésével Bizet nagyoperája az Ivan IV. Vezényelte az English Bach Fesztivál zenekarát a Covent Garden-ben Monteverdi L´Orfeo és Purcell The Fairy Queen and Dido and Aeneas műveinek bemutatásakor. Színházi tevékenysége felöleli Csajkovszkij és Stravinsky fő balettjeit és számos programot a Royal Ballettel Covent Garden-ben továbbá a Holland Nemzeti Ballettel, a Holland Táncszínházzal és a Hamburgi Ballettel.
Magyarországgal való közvetlen kapcsolata 1989-ben alakult ki, amikor a Pécsi Szimfonikus Zenekar vezető karmesterének és művészeti igazgatójának jelölték, az első brit karmester aki magyarországi kinevezést vállal. Ezt a posztot 1993-ig töltötte be és 1997. január 1-től újra betöltötte.
Míg szoros és folyamatos kapcsolatot tart fenn a Magyar Állami Hangversenyzenekarral és a Magyar Állami Énekkarral, Williams munkája nyomán a Pécsi Szimfonikus Zenekar a magyar zenekarok élvonalába került. Széles és merész repertoárt alkotott Stravinsky- és Mahler ciklustól számos jelentős nemzeti premierig (például Ligeti és Berio művei).
Amellett, hogy elmélyítette Bartók zenéjéről való tudását, aktív a kortárs magyar zeneszerzők (pl. Balassa, Kalmár, az egykori Fiatal Zeneszerzők Csoportja) alkotásainak előadásában. A Pécsi Szimfonikus Zenekarral közösen jelentettek meg Rachmaninov- műveket CD-n ( Hungaroton ), a 18 - 19. századi pécsi zeneszerző Lickl György Requiem és Missa Solemnis in F című műveit ( Koch Schwann, München ) továbbá Rózsa Miklós és Gerard Schurmann csellóversenyeit ( Silvaclassics, London ). Számos lemeze jelent meg brit és holland zenekarokkal. Magyarországon való munkájának elismeréseként Pécs városától elnyerte a Pro Civitate kitüntetést 1993-ban illetve a Szerzői Jogvédő Hivatal elismerését az új magyar zene iránt való tevékenységéért.
Munkája nyomán a Pécsi Szimfonikus Zenekar a magyar zenekarok élvonalába került. Széles és merész repertoárt állított össze Stravinsky és Mahler ciklusaiból, valamint számos jelentős nemzeti premierből (Ligeti, Berio). Magyarországon végzett művészi munkájának elismeréseként Howard Williams 1993-ban elnyerte Pécs M.J. Város Pro Civitate kitüntetését, valamint a szerzői Jogvédő Hivatal elismerését az új magyar zene iránt való tevékenységéért. 2000-ben Cardiffban a Királyi Walesi Zenei és Drámai Főiskola vezető karmesterévé, majd az azt követő évben az oxfordi Da Camera Zenekar és az új, londoni székhelyű A 21. Század Kórusa művészeti igazgatójává nevezték ki. 2005. novemberében a londoni Queen Elizabeth Hall-ban nagy sikerrel vezényelte Beethoven: Leonora c. operáját a mű 200. évfordulója alkalmából.
2013-ban a Pannon Filharmonikusok Howard Williams-et a zenekar örökös tagjául választotta.