Nincs olyan évad, amikor ne jelentkezne valami évekre meghatározó újdonsággal, hagyományteremtő zenei sorozattal a Pannon Filharmonikusok. Idén több ilyen szenzációs program is indul, a Mester és tanítványai mindemellett különösen kedves és igazi lokálpatrióta megoldás, mert a pécsi klasszikus zenei utánpótlásnak, a legtehetségesebb fiataloknak kínál nagyzenekari szereplést.
Nem is akármilyen lehetőséget, a tanáraikkal közös „éles” hangversenyt, ahol a diákok a szólisták, a mesterek pedig ott ülnek a Pannon Filharmonikusok soraiban. A cél ugyanis az, hogy a város megismerje igazi értékeit. Hiszen Pécsett alap-, közép- és felsőfokon is zajlik zenei képzés, kiemelkedő tehetségekkel. Ennek a magasszintű oktatásnak az eredményeiről, sikereiről pedig a város zenebarát lakosaihoz szinte semmi nem jut el, még az egyetemi diplomahangversenyek is zárt ajtók mögött zajlanak, tanítási belügyként kezelik. Pécsnek évente négy-öt hangszeres országos versenygyőztes növendéke is van, ám ezeket a kiemelkedő szólistákat sehol nem hallhatjuk játszani.
Hogy, miért fontos ez? Nos, az elmúlt húsz évben jelentősen csökkent az érdeklődés a zenei pálya iránt, vannak hangszerek, amelyeket nem nagyon akar választani senki – hegedülni például 10 év alatt lehet megtanulni közepes szinten, és a vele járó többórás napi gyakorlás nem túl vonzó. Persze akadnak még népszerű hangszerek, a gitár, a furulya, a fuvola például töretlenül hódít, de az igazi zenekari alapot nem ez a hangszeres kör jelenti. Egy zenei vonalon is tehetséges 14 éves gyereknél, aki többnyire az iskolai tanulmányaiban is a legjobbak közé tartozik, ebben a korszakban nagyon lényeges kérdés, hogy muzsikusnak készüljön, vagy más, „pénzkereső” szakmát válasszon. Hihetetlen lökést adhat ennek a fiatalnak, ha megismeri a siker ízét, a zenekari koncertek hangulatát, azt a miliőt, amit egy szimfonikus mű bemutatása, az együttessel közös szóló eljátszása jelent. Elgondolkodtató például, hogy a Zeneakadémián lediplomázott zeneművészek döntő többségének soha nem adatik meg a záróhangversenyt megelőzően a szimfonikus zenekari kíséret.
A pécsi Mester és tanítványai hangverseny olyan kiemelkedő képességű diákokról szól, akiknek a tanárai aktív zenészei a Pannon Filharmonikusoknak. A szólót tehát a 12-18 éves csodagyerekek kapják, zongoristák, oboások, hegedűsök, hat ifjú pécsi muzsikus, míg mestereik ott ülnek a zenekarban. Speciálisan átalakított kamaradarabok hangzanak majd el, mivel ennek a korosztálynak nem írtak versenyműveket, csak zongora-hangszerszólós kompozíciókat (a zeneirodalomban előadási darabokként szerepelnek), amelyeket most át kell írni nagyzenekari változatra. Jeles szerzők igényes alkotásairól van szó, amelyben a hangszerszólók mutatósak, de a korosztálynak megfelelően kicsit könnyedebbek, technikailag jól kezelhetők, a nehézségeket pedig a zongorakísérőnek kell felvállalnia. Most tehát ezt a zongorajátékot kell áthangszerelni szimfonikus zenekarra.
Érheti még egy újabb szenzációs meglepetés is az ifjú tehetségeket a különleges hangversenyt illetően! Nem kizárt, hogy az új koncertteremben sikerül megtartani az előadást június 21-én! Az épületnek ugyanis van egy olyan építési fázisa, amikor a szerkezetkész objektumból kipakolnak mindent, az állványokat, csöveket, tartóállványokat, hogy a gépészeti feladatoknak helyet teremtsenek. Ha sikerül ezt a mintegy hetes időszakot ekkorra időzíteni, akkor ez az ifjú társaság lehet az első, aki zenével avatja fel a koncerttermet! Ám, ha mégsem így alakulna, akkor szabadtéri helyszínt keresnek a koncertnek.
A Mester és tanítványai előadáshoz kapcsolódik még egy hangverseny, amellyel a Pannon Filharmonikusok egy régi adósságukat szeretnék törleszteni a baranyai zenerajongók felé. Az utóbbi éveken kétszer is beharangozták már a Carmina Buranát a pécsi zenekar előadásában, de a szabadtéri bemutatót mindkét alkalommal elmosta az eső. Most tehát újra megkísérlik, hátha kegyesebbek lesznek az égiek.
Nincs találat!