Pannon Filharmonikusok

www.pfz.hu
Regisztráció

europa cantat

civitatis

Ethos et Spiritus

2009. jún 4 19:30 | PTE Romhányi Aula

Breitner-bérlet 2010/2011 | Gyermán-bérlet 2010/2011 | Kodály-bérlet |

    Műsor

  • Ludwig van Beethoven: Coriolan – nyitány
  • Ludwig van Beethoven: c-moll zongoraverseny, op. 37
  • Johannes Brahms: I. szimfónia c-moll

Zenekar

Pannon Filharmonikusok

Vezényel

Hamar Zsolt

Budapesten született. Hatéves korában kezdett zongorázni, majd a Bartók Béla Konzervatóriumban
zeneszerzést tanult. A Zeneakadémia zeneszerzés szakát Petrovics Emil osztályában végezte, a karmesterképzőn Lukács Ervin és Gál Tamás tanította. Kiváló eredménnyel diplomázott 1995-ben. A Portugál Rádió Nemzetközi Karmesterversenyén 1997-ben, valamint a 6. Nemzetközi Antonio Pedrotti Karmesterversenyen 1999-ben első helyezést… Bővebben

Közreműködik

Jandó Jenő

zongora

Jandó Jenő, a briliáns magyar zongoristageneráció egyik alakja világszerte ismert művész, hiszen hatalmas discográfiát mondhat magáénak, többek között Beethoven és Mozart teljes zongoramuzsikájából csakúgy, mint Bach, Bartók, Haydn, Liszt és Schubert kamarazenéjéből. Jandó Jenő zongoraművész Pécsett kezdte zenei tanulmányait, majd… Bővebben

A műsorról

Beethoven, Brahms
A Coriolan-nyitány 1807-ben keletkezett, az V. szimfónia és a Leonóra-nyitányok szomszédságában. Megírására Collin Coriolan című drámája ihlette a zeneköltőt. Ez a ma már elfeledett színmű Plutarkhosz nyomán rajzolja meg Coriolanus alakját, és Beethoven képzeletét az Eroica szimfónia után ismét nyilvánvalóan a hős ábrázolásának lehetősége ragadta meg. Koncentrált szimfonikus alkotás; a dráma konfliktusának lényegét ragadja meg.
Érdemes összevetni Beethoven c-moll zongoraversenyének induló témáját Mozart hasonló témájával, az ő c-moll zongoraversenyének elejéről: ez utóbbi szenvedélyesebb, ugyanakkor nyíltabb, több lehetőséget kínál a továbbfejlesztésre, mint Beethoven szigorúan lezárt, komor négyütemes képlete, amely szinte önmagában reprezentálja az egész darab mondanivalóját. Bár a főtéma valóban egy tömbből kivésett egész, a mester vésője lepattint róla olyan részeket, melyeket külön is felhasználhat – írja szellemesen Pándi Marianne. Így igaz: a motivikus munka haydni öröksége centrális helyet foglal el a mű egészében. A lassú tétel elképesztő hangneme a c-moll után E-dúr. Vallomásszerű személyes hang, monológjelleg a sajátja, míg az utolsó tétel viszonylag konvencionális rondó.
Beethoven után mi is jöhetne más, mint az a mű, melyet sokan Beethoven tizedik szimfóniájának tartanak, Brahms I., c-moll szimfóniája. Megírásával 1854-ben kezdett foglalkozni, de csak bő két évtized után fejezte be, 1876-ban. Súlyos orgonapont fölött zuhan le az első tétel lassú bevezetése, melynek komorságától az egész tétel nem képes szabadulni. A második tétel egy álom, a harmadik egy furcsa scherzo, míg a negyedik tétel hosszasan vajúdó bevezetése után szólal meg a hang, az a téma, melyet legtöbben Beethoven Örömódájához hasonlítanak, az a téma, amely Brahmsnál pusztán hangszeres megjelenésében feloldódást, megbékélést, sőt, győzelmet jelent.

FÜLSZÖVEG | A koncerthez kapcsolódó beszélgetésről részletek...

Rendezvénynaptár

Nincs találat!