Pannon Filharmonikusok

www.pfz.hu
Regisztráció

europa cantat

civitatis

MÁV Szimfonikus Zenekar vendégprodukciója

2011. márc 11 19:00 | Kodály Központ

Zenekar

MÁV Szimfonikus Zenekar

Vezényel

Chen Marlon

Közreműködik

Xiayin Wang

zongora

A műsorról

Műsor:
Weber: Oberon nyitány
Schumann: Zongoraverseny
Csajkovszkij: V. szimfónia

MÁV Szimfonikus Zenekar
A MÁV Szimfonikus Zenekart 1945-ben alapította az ország egyik legnagyobb vállalata, a Magyar Államvasutak, amely a mai napig is legfőbb támogatója a közel száz muzsikust foglalkoztató együttesnek. Egyike az ország élvonalbeli hivatásos zenekarainak, repertoárja a barokk zenétől a modern, kortárs művekig terjed.

A zenekar élén hármas művészeti vezetés áll:
TAKÁCS-NAGY GÁBOR vezető karmester és művészeti vezető
KESSELYÁK GERGELY karmester
RODRIGO DE CARVALHO állandó vendégkarmester

A zenekar története
A MÁV Szimfonikusok fennállása óta számos kiemelkedő karmester-egyéniséggel és szólistával dolgozott együtt bel- és külföldön egyaránt. Vezető karmesterei voltak: Szőke Tibor, a zenekar alapítója, majd Lukács Miklós, Pécsi István, Oberfrank Géza, Nagy Ferenc, Mark Gorenstein és az utóbbi húsz évben Gál Tamás.

Az elmúlt több mint hat évtized alatt számtalan nemzetközi rangú karmester vezényelte koncertjeiket, csak néhány név a kitűnő művészek közül: Ferencsik János, Lamberto Gardelli, Kobayashi Ken-Ichiro, Franco Ferrara, Uri Mayer, Nikolai Anosov, Roberto Benzi, Angelo Ephrikian, Franz Konwitschy, Ottmar Suitner, Hans Swarowsky, Carlo Zecchi, Moshe Atzmon, Arwid Janszonsz, Kurt Masur, Herbert Blomstedt, Jurij Szimonov, Irwin Hoffman, James Levine, Fürst János, Vladimír Válek és Carlo Ponti Jr.

A zenekar világsztárok hosszú sorával dolgozott, most csak néhány kiemelkedő művészegyéniséget említünk: pl. Luciano Pavarotti, Placido Domingo, José Carreras, Kiri Te Kanawa, Roberto Alagna, Lucia Aliberti, Lazar Bermann, Jeanne-Marie Darré, Gertler Endre, Tsuyoshi Tsutsumi, Ruggiero Ricci, David Geringas, Jevgeni Buskov, Alexander Markov, Ramzi Yassa, Dudu Fischer, Miklósa Erika, Rost Andrea, Vásáry Tamás, Kocsis Zoltán, Ránki Dezső, Ruha István, Perényi Miklós, Onczay Csaba, Jandó Jenő, Bogányi Gergely - még hosszan lehetne folytatni a sort.

A zenekar magas művészi tudását számos külföldi turnén is elismerték, vendégszerepléseikor világszerte jólismert hangversenytermekben lép fel, mint pl. a tokiói Suntory Hall, az amsterdami Concertgebouw, a bécsi Musikvereinssaal, a stuttgarti Liederhalle és a müncheni Philharmonie am Gasteig. Vendégfellépései során Európa minden országában koncertezett már, emellett Brazíliában, Peruban, Argentínában és Kolumbiában, valamint Libanonban, Japánban, Kínában, Hong-Kong-ban és Cipruson aratott sikereket a zenekar.

Több jelentős európai zenei fesztivál résztvevője volt: Lourdes, Bécs, Tesszaloniki, Merano, Ohrid, Róma, Assisi. Az utóbbi fesztiválhoz kapcsolódva adott hangversenyt a zenekar Castelgandolfoban, a pápa nyári rezidenciáján, II. János Pál pápa tiszteletére 1988-ban.
Magyar zenekarok közül egyedüliként működött közre a legendás Három Tenor produkcióban: 1999-ben Japánban, a Tokyo Dome-ban 32000 néző előtt hangversenyezett José Carreras, Placido Domingo és Pavarotti partnereként. A Három Tenor gálakoncertet követően a tenorkirályok külön-külön is meghívták a MÁV Szimfonikusokat, hogy szólóestjeiken legyen partnerük világszerte.

A zenekar állandó szereplője volt Pavarotti európai búcsúkoncert-sorozatának, mely során két év alatt közel tíz alkalommal lépett színpadra a felejthetetlen énekművésszel!
A MÁV Szimfonikus Zenekar 1947-től szervezi bérleti előadásait Budapest legjelentősebb koncerttermében, a Zeneakadémián, és 2005 tavaszi megnyitása óta a Művészetek Palotájában. Kamarazenekari bérletsorozatait a Festetics Palota Tükörtermében és a Magyar Nemzeti Múzeum Dísztermében rendezi.

A zenekar rendszeres közreműködője a Budapesti Tavaszi Fesztiválnak is, ahol a MÁV Szimfonikusok nevéhez fűződik a fesztivál egyik legnagyobb szakmai- és közönségsikereként számon tartott produkció, a két egymás utáni évben is műsoron lévő Mozart-maraton.

Carl Maria von Weber (1786-1826) a romantikus német nemzeti opera elindítója. Londoni megrendelésre, James Robinson Planche librettójára készítette Oberon című operáját, angol nyelven. A bonyolult cselekményt ékesszóló muzsikával töltötte meg, kezdve a varázslatos, tündérmeséhez illő Nyitánnyal. Weber ennek komponálásában azt az elvet követi, amely szerint a zenekarban felhangzik az operában fontos momentumokhoz rendelt zenei anyag. A komponista szándéka volt, hogy a darabot átdolgozza német nyelvre, ami nem valósulhatott meg a bemutató (1826) után két hónappal bekövetkezett halála miatt.

Robert Schumann (1810-1856) életének határköve az 1840-es év. Szakmai körökben a „dalok éve”ként emlegetik s ez házasságkötésének éve is. Felesége Clara Wieck, kora egyik legnépszerűbb zongoraművésze. A következő esztendőben elkészül az egytételes „Koncertfantázia”. Clara bemutatta, majd négy év múlva ebből lett az a-moll zongoraverseny (Op. 54) első tétele. 1845-ben Schumann a fantázia zenei matériájával rokon anyagból második és harmadik tételt komponál. A teljes koncert Drezdában szólalt meg először, keletkezésének évében.

A XIX. század második felének Oroszországában egyre nagyobb a nyomor. Milliók írástudatlanok. Kihez szólhat a művész? Pjotr Iljics Csajkovszkijt (1840-1893) ezidőben minden nemzetközi elismerés és népszerűség ellenére a honvágy haza vonzza, hogy övéihez szólhasson. Az 5. szimfóniát (Op. 64 e-moll) visszavonultságban komponálta 1888-ban. A mű felépítése a klasszikus elveket követi: négy tételből áll, amelyeknek a sorrendje hagyományos. A darab bevezetőjében felhangzó mottó a mű alapgondolata, amely valamennyi tételben megjelenik. Csajkovszkij zenéjében az orosz nép és a felgyorsult élettempójú Nyugat dallamai kapcsolódnak össze –üzenetet hordozva.

Rendezvénynaptár

Nincs találat!