A műsorról
Muszorgszkij, Rahmanyinov, Csajkovszkij
Ez a program szellemesen tallóz az orosz zene korszakaiból, nagyjaitól. Muszorgszkij őserejű látomása Gogol Szent Iván-éj című drámája nyomán született. A művet Rimszkij-Korszakov hangszerelte, sőt a kompozíció befejező munkáit is ő végezte el. Bizonyos értelemben rokon Berlioz Fantasztikus szimfóniájának Boszorkányszombat című tételével. Láttatóan idézi fel egy boszorkányszombat történéseit, mígnem megkondul egy közeli templom harangja, mely elűzi a sötétség szellemeit.
Rahmanyinovot – beleértve az élő és elhunyt zongoraművészeket is – mint a világ egyik legjobbját tartják számon. Ebből következik versenyszólamainak hallatlan nehézsége, virtuozitása. Művészete Csajkovszkij nyomdokain halad, bár egy emberöltővel fiatalabb nála. Stílusa mégsem idejétmúlt. Tökéletesen elsajátította a XX. századi zeneszerzés technikáját, hangszerelése csillogóan színes, mozgalmas. Romantikus dallamai korszerű köntösben válnak izgalmassá.
Csajkovszkij Hattyúk tava című balettje az egyik legtöbbet játszott balett az operaházak repertoárjában. Ahhoz, hogy koncertpódiumon is felhangozzék, természetesen némi változtatásra van szükség. Nem véletlenül alakult ki már a XX. század elején az a zeneszerzői gyakorlat, hogy színpadi műveikből hangversenytermi használatra ún. szviteket készítsenek. Sok ilyet ismerünk: Ravel Daphnis és Cloé szvitjeit, Kodály Háry-szvitjét stb. Csajkovszkij balettjének legszebb tételei hangzanak fel ezen az estén.
FÜLSZÖVEG | A koncerthez kapcsolódó beszélgetésről részletek...