Pannon Filharmonikusok

www.pfz.hu
Regisztráció

europa cantat

civitatis

Mindörökké Tango

2008. febr 12 19:30 | PTE Romhányi Aula

Gyermán-bérlet 2010/2011 |

Zenekar

Pannon Filharmonikusok

Vezényel

Giuliano Di Giuseppe

Pescarában született, zenei tanulmányait a pescarai, l’aquilai, pesarói konzervatóriumban végezte kórus, karvezetés, hangszerelés, zeneszerzés illetve karmester szakon.

Bővebben

Közreműködik

Meláth Andrea

mezzoszoprán Bővebben

Mózes Balázs

Tóth Miklós

rendező

A műsorról

Műsor:
E. Stratta: Astoreando
A. Villoldo: El Choclo
J. de Filiberto: Caminito
A. Troilo: Nocturno a mi Barrio
P. Ziegler: Milonga en el Viento
G. H. M. Rodrigez: Cumparsita
M. Mores: Uno
C. Gardel: El Dia que me Quieras

Szünet

Astor Piazzolla:
Tres Minutos con la Realidad
Incerno Porteno
Anneé de solitude
Adios Nonino
Balada Para Loco
Escualo
Libertango
Oblivion

Mindörökké Tangó
„A táncot öltött szomorúság”- Így írta le Enrique Santos Discepolo (1901-1951), talán a legfrappánsabban azt a sajátos jelenséget, amely nem csupán egy zenei műfaj vagy táncforma, hanem széles körben elterjedt életérzés, lázadás, önkifejezés, hajdanán egy egész korszak jellemzője volt.

Maga a tangó az 1880-as években látott napvilágot a Rio Plata folyó menti két főváros, Buenos Aires és Montevideo külvárosaiban. Ez a periferikus környezet nagyon emlékeztet arra a környékre, ahol ugyanebben az időben a jazz is megfogant, vagyis az 1800-as évek végi igen vegyes lakosságú New Orleansra. A tangót az európai földjüket elvesztett nomád, elsősorban spanyol és olasz kivándorlók ezrei által ellepett Buenos Aires hívta életre, a kaszárnyák és kikötők menti bordélyházakban terjedt el leginkább. Megidézi a vágyat és az erőszakot, az emberi természet legalapvetőbb érzéseit, a szerelmet, a halált, az alvilág farkastörvényeit, egy jellegzetes, tűzben, vérben és mocsokban fogant legendáriumot.
A tangó zeneileg a habaderából és a milongából vett elemek keveredéséből jött létre, majd szöveggel és tánccal kísért énekké vált. A legnépszerűbb témakörök: a város, az utca, a sikátor; a pusztító, félresiklott, tiszavirág-életű, elsiratott szerelmek; az éjszaka; az idő, amely mindent eltöröl, megöl, és elpusztít.

Annak rendje és módja szerint megszülettek a tangó első nagy csillagai, híres énekesek, táncosok, majd a huszadik század elején, a 10-es évektől kezdve Európát megszállta a soha nem látott méreteket öltött tangómánia. A legsikeresebb énekesek között a bálványként tisztelt Carlos Gardel (1887-1935) volt az, akinek neve - csodálatos hangjának köszönhetően - egyszer s mindenkorra összeforrt a tangóval. Gardel „olyan zenei jelenség volt akkoriban, akinek sikere csak Carusóéhoz, illetve a későbbi Elvis Presleyéhez hasonlítható” (Meri Lao) 1935. június 24-én repülőgép- szerencsétlenségben bekövetkezett tragikus halála csak tovább fokozta a már életében kialakult mítoszt. Hatalmas népszerűségére jellemző, hogy egy buenos aires-i standionban vettek tőle végső búcsút több ezer ember jelenlétében.

A tangó jellegzetes hangszerei a hegedű, a zongora, a nagybőgő, és természetesen a híres bandoneon, a tangóharmonika.

Koncertünk a zene, ének, próza és vers elegye, az első részben megidézi a tangó történetének, ennek a csodálatos és rejtelmes utazásnak legfontosabb állomásait, a nagy argentin író, Jorge Luis Borges (1899-1986) gyönyörű sorainak és gondolatainak segítségével. A második rész voltaképpen tisztelgés Astor Piazzolla (1921-1992) mostanra már klasszikussá vált életműve előtt. Piazzolla hatalmas reformot hajtott végre a tangó műfaján belül: intellektuálisabb, kifinomultabb zenévé tette, melynek következtében a tánctermekből átkerült a hangversenyrepertoárra. „Új tangó születetett: intellektuális, elgondolkodtató tangó, amely felváltotta a régi, hagyományos, elsősorban táncra és éneklésre használt tangót” (Piazzolla). Ezt az új tangót a tánctól való elszakadás, a hangszerek szerepének hangsúlyozása, az improvizációra való hajlam és az igen gazdag zenei megoldások jellemzik. Piazzolla reformja kegyeletsértésnek számított, olyannyira, hogy jónéhány évbe telt, míg a kritika, a lemezkiadók és a közönség hosszas ellenállás és bizalmatlanság után elismerte a művészetét.

A tangó, ahogy estünk címe is sugallja, örök; időtlen és elpusztíthatatlan. A visszatérés lehetőségét kínálja . újraélni egy érzést, egy élményt, talán egy egész életet – kissé talán profán módon egy ugyancsak profán világban.

Jegyek kaphatók a Filharmónia Dél-Dunántúli Kht. jegyirodájában (Pécs, Király u. 18. Tel.: 310-539), az előadás előtt a helyszínen, vagy megrendelhetők weboldalunkon.

Jegyárak: 2000 Ft; 1400 Ft; Diákonak: 600 Ft

Rendezvénynaptár

Nincs találat!