2017/2018-tól a hetedik évadát tölti a Pannon Filharmonikusok vezető karmestereként. Nemzetközi hírnevét a Turkui Szimfonikus Zenekar vezető dirigenseként alapozta meg. Tanulmányait a finn Sibelius Akadémián folytatta Jorma Panula és Leif Segerstam professzoroknál, stílusát Sir Colin Davisnél és Jurij Szimonovnál csiszolta készre. A világ számos zenekarát dirigálta… Bővebben
zongora
Napjaink egyik legragyogóbb zongoraművésze. Négyévesen kezdett zongorázni szülővárosában, Vácott. Tanulmányait Magyarországon, Finnországban és az Amerikai Egyesült Államokban végezte. Számos zenei verseny díjazottja, az 1996-os Nemzetközi Liszt Zongoraverseny győztese. Repertoárján több mint harminc zongoraverseny szerepel, beleértve Chopin összes szólózongorára írt kompozícióját… Bővebben
Műsor:
Szergej Rachmanyinov (1873-1943) számára elragadó melódiái korán hoztak közönségsikert: már moszkvai konzervatóriumi tanulmányai idején is dúdolhatta némelyiket akár az utca embere is. A hamar népszerűvé vált 1. zongoraversenyét még diákévei alatt mutatták be, annál keserűbb csalódást jelentett számára következő művének (1. szimfónia 1897) bukása. Az alkotói hullámvölgyből csak a XX. század első éveiben sikerült felemelkednie. Londonban zongoristaként-karmesterként közkedvelt lévén megbízták egy új zongoraverseny komponálásával. A munka nehezen haladt, végül Rachmanyinov Nyikolaj Daltól, a neves moszkvai hipnotizőrtől kért segítséget. A kezelés eredményeként a komponista belefogott a 2. (c-moll) zongoraversenybe (Op. 18) és 1901-re befejezte. Máig talán ez a legnépszerűbb műve, köszönhetően a szívhez szóló dallamoknak és a megjelenő karakterek sokszínűségének. Megérinti a hallgatót az 1. tétel (Moderato) fantáziaszerű indítása, bensőséges lírája és markáns indulózenéje csakúgy, mint a 2. tétel (Adagio sostenuto) fájdalmas, keleties hangulata, vagy hevíti a finálé (Allegro scherzando) szilaj táncmuzsikája. A koncert moszkvai bemutatójának szólistája a szerző volt. A darabot három évvel a premier után Glinka-díjjal tüntették ki.
Éppen mert műveinek népszerűségét a szívnek és énekhangnak kedves dallamok gazdagságával szokás magyarázni, meglepő egy olyan darab megjelenése, amelyben a komponista a hangszalagokat a szó klasszikus értelmében vett hangszerként kezeli. Az Op. 34. szoprán vagy tenor számára írott dalciklust (1912) záró Vocalise szöveg nélküli, zongorakíséretes darab, amely tetszés szerinti magánhangzóval énekelhető. Csakúgy, mint szimfóniáiban vagy zongoraversenyeiben hallhatjuk, a zenei anyag abban az ortodox templomokban megszólaló muzsikában gyökerezik, amellyel Rachmanyinov már gyerekkorában találkozhatott. A Vocalise-t –noha dal- valószínűleg nem tudnánk dudorászni a koncertteremből távozóban. Ebbéli „hiányosságait” ellensúlyozandó, jónéhány átirat született belőle. Csellisták, fuvolisták, trombitások, hegedűsök dolgozták át a művet, még jazz-együttesre is találunk változatot. Mind között a legfontosabbat maga Rachmanyinov készítette: 1929-ben az ő vezényletével szólalt meg a szimfonikus zenekari verzió a Philadelphia Orchestra előadásában.
Nincs találat!