Wolfgang Rihm:
Ländler 13 vonósra című alkotása kortárs zenének számít, bár a szerző
valójában semmilyen stílusirányzathoz nem sorolható, önfejű lázadónak számít,
aki akár a romantikához is képes visszanyúlni annak érdekében, hogy kifejezésre
juttassa zenei mondanivalóját. Rihm nálunk még a kortárs zene körül forgolódók
számára is inkább csak név, mint akusztikus tapasztalat. A most ötvenegy
esztendõs komponistán már a hetvenes években rajta ragadt a neoromantikus
embléma. Zenéje sem avítt modorok álöltözetével, sem nyelvöltögetõ
idézetparádéval nem tüntet, makacs újat nem akarása mintha a folytonos
elõretörésbe beleunt avantgárd csömörébõl táplálkozna. . Wolfgang Rihm zenéje
képviseli a jelent akkor is, ha már a múlt században – 1979-ben – íródott a
koncerten felhangzó alkotása. Termékeny német zeneszerző, tanárai között
Karlheinz Stockhausen és Klaus Huber nevét találjuk. Szóval izgalmas
pályakezdet.
Nem túl gyakori lehetőség egy zongoraversenyt úgy hallgatni,
hogy előadója egyben dirigens is: a zongora mellől irányítja a zenekart,
miközben poétikus és igényes versenyszólamát interpretálja. Beethoven
(1770-1827): G-dur zongoraversenye op. 58. a szerző öt, zongorára írott
versenyműve közül talán a legszemélyesebb hangvételű. A lassú tétel
zongora-zenekar párbeszédének tökéletesen megoldott szépsége hatásában Bartókig
feszül. A tételek: I. Allegro moderato; II. Andante con moto; III. Rondo.
Vivace.
Robert Schumann (1810-1856): IV. d-moll szimfónia op.
120. előadása zárja a koncertet. Ez a mű 1841-ben keletkezett. Schumann
imádott feleségét, Clarát köszöntötte vele, születésnapján. Alapkoncepciója az
organikus egység. Erre vall a négy tétel tematikus összefüggése, valamint a
zeneszerzőnek az az előírása, hogy a tételeket egyvégtében, megszakítás nélkül
adják elő. Tételei: I. Ziemlich langsam – Lebhaft; II. Romanze. Ziemlich
langsam; III. Schezo. Lebhaft; IV. Langsam – lebhaft.
Nincs találat!