Pannon Filharmonikusok

www.pfz.hu
Regisztráció

europa cantat

civitatis

Közreműködők

Váradi Marianna

szoprán

A Pécsi Nemzeti Színház Nívó-díjával kitüntetett lírai szoprán az ezredforduló pécsi operajátszásának legnagyobb, nemzetközi színtéren is bizonyított énekese, aki oratóriuménekesként is rendkívül széles repertoárral rendelkezik.

Tanulmányait - debreceni konzervatóriumi érettségije után — Budapesten a Zeneakadémián folytatta, ahol Bende Zsolt és Andor Éva növendékeként diplomázott 1991-ben. Közben Weimarban többek között a világhírű német szoprán, Hanne-Lore Kuhse kurzusán vett részt, de ösztöndíjat kapott a Stuttgarti Nyári Zeneakadémiára, a világhírű karmestertől, Helmuth Rillingtől. 1993-96 között Adorján Ilonánál tanult.

Zeneakadémiai tanulmányait követően 2 évig ösztöndíjasa volt Budapesten az Operabarátok Egyesületének s ez idő alatt Melinda és Norina szerepét énekelte a Magyar Állami Operaházban, Ez utóbbival debütált Szegeden, 1991-ben.

Operaénekesi pályáját 1992-ben a Pécsi Nemzeti Színháznál folytatta s 1996-ig meghatározó szerepe volt abban, hogy az operatársulat népszerűsége ismét a színház átépítése előtti szintre emelkedett.

Szerepei között /Adina, Fiordiligi, Melinda, Norina, Violetta, Mimi, Musetta, Nedda, Rosina/ mind a drámaiakban, mind a vígoperaiakban kimagaslót, a Békés András rendezte Don Pasqualeban, Traviatában, a Horváth Zoltán rendezte Bohéméletben és Bajazzókban és a Balikó Tamás rendezte Sevillai borbélyban nemzetközi rangú alakítást nyújtott. Közben szerepelt Budapesten Haydn „Élet a Holdon” c. operájában és vendégként Debrecenben, ahol Melinda, Suzanna és Pamina volt. Mozart Varázsfuvolájával a Pécsi Operakórus 1992- es turnéján Amerikában is nagy sikert aratott.1993és’95 között, dolgozott a Bayreuthi Ünnepi Játékokon ahol viráglány-cover volt.

Nemzetközi karrierje: 1996—1998 kőzött a „Deutsche Oper am Reihn- Düsseldorf -— Duisburg” (Düsseldorf-Duisburgi Német Opera) tagja volt, ahol egy nemzetközi társulat tagjaként bizonyította ének és játéktudása rangját. Humperdinck, Massenet, Mozart,Puccini, Rossini,Verdi,Wagner és Lehár szerepei közül a Bayreuthra megtanult Parsifal Viráglány mellett a Don Giovanni Zerlinája, a Bohémélet Musettája és a Sevillai borbély Bertája emelkedik ki.

2000-ben egy évig a debreceni társulat tagja volt, itt Erzsébetet énekelte Verdi Don Carlosában, 2001-től pedig ismét Pécsre szerződött, ahol azóta is a legnagyobb szerepek megformálója a Rigoletto Gildájától, Pillangókisasszonyon át a Nagy Viktor rendezte Mozart Szöktetés a szerájból Constazájáig és Gounod Faust Margitig, valamint az immár slágerszerepnek számító Pamináig.

Közben vendégként fellépett Budapesten az Uj Színházban, a Don Giovanni Elvirájaként Selmeczi György rendezésében és Szegeden Mozart Figarojának Grófnőjeként.

Oratóriuménekesként zeneakadémiai tanulmányai óta 60 műből álló (Bachtól Andrew Lloyd Webber Rekviemjéig terjedő) repertoárra tett szert s ezzel itthon és külföldön is sikerrel szerepelt (Ausztria, Németország, Japán, U.S.A., Svédország, Hollandia, Olaszország). Ebben a klasszikus-romantikus szerzők (Haydn, Mozart,Beethoven,Brahms,Bruckner, Liszt,Dvorák,Verdi) mellett a 20-századi komponisták, Kodály,Honegger, Bernstein és Richard Strauss műveivel Pécsett is hatalmas sikert aratott (Budvári Te Deum; Dávid király;,,Jeremiás” szimfónia és Négy utolsó ének), valamint 2007-ben Kurtág György : A boldogult R.V.Truszova üzeneteit énekelte a Művészetek Palotájában.
De pécsi szerző, Johann Georg Lickl áriáit is énekelte.

Művészetére a rendkívül széles, a „koloratúr készség”-ig terjedő hangtartományból és mély, belső szerep-építkezésből eredeztethető zenei és karaktergazdagság a jellemző, melynek legnagyobb erőssége a nemegyszer világszínvonalon izzó drámaiság, de sokszínű komikai vénája is a magyar operajátszás élvonalába emeli.
/ A Kortárs Müvészet Pécs c. könyvben megjelentek alapján /

Rendezvénynaptár

Nincs találat!