A műsorról
Eric Satie: (1866-1925)
Gymnopédies három zongorára írott tételéből kettőt, a
no.1.-t és a
no. 3.-t maga Debussy hangszerelte meg. Satie szarkasztikus gúnnyal üzen hadat a romantikának. S hogy igaza volt-é? A koncerten eldönthetjük: az egyik legnagyobb és legszebb versenymű (
Brahms: (1833-1897)
D-dur hegedűverseny op.77.) után francia romantikus szerzőnél szokatlan expressivitású mű:
César Franck: (1822-1890)
d-moll szimfóniája következik.
Brahms hegedűversenye igazi próbatétel nem csupán a szólistának, hanem a zenekar tagjainak is. A megvalósítás nehézségeit azonban a mester utólérhetetlen dallam és harmóniavilággal jutalmazza. A művet az 1879-es esztendő első napján mutatta be a lipcsei Gewandhaus zenekarával Joachim József, a múlt század világhírű, magyar származású hegedűművésze. A bemutatót maga a szerző vezényelte. Röviddel a bemutató után Brahms és Joachim Budapesten is előadták a hangversenyt, megelőzve a darab bécsi bemutatóját. Részlet a Pesti Napló kritikájából: „…Népszerű lesz-e valaha, bajos volna eldönteni. Hogy a könnyen érthetőség, a világosság, a tetszős elem, szóval az, a mi népszerűséget biztosít, nincs meg benne, körülbelül megállapítható.” Ma már tudjuk: nem ez az egyetlen kritikusi tévedés a zenetörténetben. Bár a korabeli előadók sokáig ellenálltak – hírhedt nehezsége valóban visszatartó erő, sőt még mendemondák is kerintek a népszerűsítés ellen, miszerin a második téttel egyetlen szép dallamát nem a szólista, hanem az oboa játsza, - a századforduló után már akadtak művészek, akik a művet Joachim színvonalához méltóan voltak képesek megoldani. Cesar Franck egyetlen szimfóniát írt. Egész életében hagyománytisztelőnek bizonyult, szimfóniája a hagyományokkal ellentétben mégis három tételes. I.t. Lento – Allegro; II.t. Allegretto; III.t. Allegro non troppo. Feltételezhető, hogy Liszt Ferenc szimfonikus költeményeinek hatására választotta a három tételes formát, melynek minden tételét tematikus rokonság fűz össze. Talán ez is Liszt hatása. Az eredmény: ugyanaz a gondolat többféle formában, többféle jelentést hordozva jelenik meg. Hangszerszólói kiemelkedő szépségűek.